Evo što drugi misle o nama

Preuzeto sa: javno.hr građani novinari
Objavljeno: 07.07.2008. u 23.10h
Kapitalizam naš svagdašnji  

Vjenčanje s tvrtkom

Velike tvrtke nalaze sve primamljivije načine kupnje vašeg privatnog vremena. A što se događa kad pukne ljubav?
Hrvatska se približava svijetu. Nedavno je Večernji list objavio kako tvrtke Vipnet i Hypo Alpe-Adria-Banka udovoljavaju svojim zaposlenicima na sve moguće načine – unutar kompleksa tvrtke otvorili su dječji vrtić, nude wellness i fitness sadržaje... Prava bajka i san za tisuće nezaposlenih Hrvata koji bi se zadovoljili i poslom u trgovini cipela. Samo je zadovoljan radnik produktivan radnik, to je njihova parola. Svoje dobro plaćene djelatnike vode na golf i jedrenja, organiziraju se druženja s ciljem jačanja kolektivne svijesti i međuljudskih odnosa (team building)... 

I sve bi bilo dobro da u cijeloj toj priči ne postoji mala kvaka – učinit će sve samo da vam uzmu sve vaše slobodno vrijeme, odvoje vas od obitelji, a vaš privatni život spoje s poslovnim. Oni imaju kapitala da vam ponude više od bračnog partnera ili obitelji, osim ako se niste bogato udale/oženili ili naslijedili obiteljsko bogatstvo. Oni vam neće ponuditi radno vrijeme koje vam omogućuje da se vratite kući prije zalaska sunca. Radni vikendi sasvim su normalna i „prirodna“ pojava. Pokrit će vam troškove poslovnih večera samo da njima dovedete nove klijente ili postojeće učinite zadovoljnima. Čuvat će i vašu djecu (ako ste već, eto, morali tako nešto napraviti) do 18.30 kako ne biste imali opravdanje otići s posla u 16 ili 17 sati i pokupiti dijete iz jaslica ili vrtića kad i svi ostali roditelji. Učinit će sve da vaš posao postane toliko privlačan da vam se ogadi povratak kući – ondje vas čekaju problemi, nemate vremena ni za kupanje, a kamoli wellness, partner vam zamjera jer kasno dolazite i nema razumijevanja za vaše „potrebe“ i želju za napredovanjem kao vaši poslodavci. Oni se trude oko vas, njima ste važni i zato vam serviraju samo najbolje. Polako ali sigurno kreirat će sve više i više vaših „potreba“, dok jednog dana ne shvatite da izvan tvrtke za vas nema pravog života. Ondje su izazovi, putovanja, akcija, zabava, druženje, ondje provodite vrijeme od jutra do mraka, i to ne samo pet nego i šest, sedam dana u tjednu.

U sjeni velikih imena posluje domaća tvrtka zvana Tim Kabel. Svakom zaposleniku koji dobije prvo dijete isplaćuju jednokratnu pomoć od 10.000 kuna. Što više djece rodite, veća je stimulacija. Porodiljni dopust podrazumijeva se i učinit će sve da što više vremena provedete sa svojim djetetom. Kod njih žene ne osjećaju grč u želucu kada ostanu u drugom stanju. Ne, oni nemaju dječji vrtić i daju vam pravo na privatni život. Odvajali su dio prihoda za humanitarne svrhe i u vrijeme kada su si tako nešto teško mogli priuštiti, bez reklame i medijske pompe. Vlasnici tvrtke jednostavni su, religiozni ljudi koji nikome ne nameću svoja uvjerenja i ne razmeću se blještavilom. Oni ne trebaju radnike koji će se spaliti poput noćnih leptira na njihovoj halapljivosti, već „samo“ nastoje usrećiti ljude i pošteno im platiti za uloženi trud.

Ne radim ni za jednu od navedenih tvrtki, ali jednom sam prilikom imala zadovoljstvo poslovati s Tim Kabelom. Iako me vlasnici sigurno ne bi prepoznali jer sam u cijelom tom poslu imala samo sporednu ulogu, uvjerili su me da i u kapitalizmu postoji nada da ljudskost i poštenje ipak ne umiru. No, ljudska ambicija i kratkovidnost ne poznaju granice. Zato će, na žalost, mnogi dočekati starost sami, razvedeni, nesretni i razočarani nakon što pukne ljubav s tvrtkom kojoj su prodali najbolje godine svojeg života.